Zapošljavanje OSI po entitetskim pozivima u 2016. godini
U toku je javni poziv za dodjelu novčanog stimulansa u 2016. godini za novo zapošljavanje osoba sa invaliditetom koji je raspisao nadležni Fond za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom u FBiH. U Akcionom planu za zapošljavanje u RS, osobe sa invaliditetom, ako nisu iz kategorije RVI, niko ne spominje.
Model postojećeg Fonda u FBiH nadležnima je poprilično jasan, tako da tamošnji entitetski zavod za zapošljavanje više i ne vodi evidenciju nezaposlenih osoba sa invaliditetom, nego vas upute na Fond za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje OSI.
Zvanična statistika u 2015.godini pokazala je da su pod opštim uslovima u okviru sličnog poziva zaposlili 154 OSI, pod posebnim 47, dok je takođe 47 OSI pokrenulo samostalan obrt. Poslodavaca koje su stimulisali na zapošljavanje OSI bilo je ukupno 10, sa i do upola manjim iznosom od traženog.
Iako OSI najčešće ne progovaraju o tome, iz straha za ishod apliciranja po javnom pozivu, neki tek iz žalbenih procedura, pa i ponovljenih žalbenih procedura, dolaze do neophodnih sredstava za zapošljavanje.
Porazno je da Fond funkcioniše tek po principu javnih poziva, što znači da samo jednom godišnje možete aplicirati i tražiti novac za zapošljavanje, i ako taj rok propustite, do iduće godine po sličnom pozivu nema apliciranja.
U RS situacija je nešto složenija. Evidenciju nezaposlenih OSI vodi entitetski Zavod za zapošljavanje, dok evidenciju zaposlenih vodi Fond za profesionalnu rehabilitaciju, osposobljavanje i zapošljavanje invalida.
Sredstva se, kao i u FBiH, izdvajaju iz poreza, suštinski određenih kao 'penala' za nezapošljavanje OSI. Penale, osim u postupku puke upravne kontrole, ne kontroliše niko. Kvalitativno, niko ne zna koliko sredstava se skuplja na godišnjem nivou, da li baš svi obveznici plaćaju porez, ne postoji kvalitetan plan utroška, a još manje usmjeravanje zapošljavanja po granama privrede, sferama rada ili bilo šta slično.
Zadovoljstva rezultatima rada, osim onih puko izvještajnih elemenata, ne može biti.
I dalje nedostaje element obavezivanja poslodavaca koji se prijavljuju na javne pozive u RS da zaposle zaista osobu sa invaliditetom i da afirmativna mjera bude zaista afirmativna, suštinski, ne isključivo nominalno. Ako se ponovi odluka nadležnog Zavoda za zapošljavanje koji raspisuje pozive isključivo za zapošljavanje pripravnika u okviru najavljenog Akcionog plana nadležnog ministarstva, jedina kvalifikacija će biti pripravnički status nakon neophodnog školovanja, status nezaposlene osobe, čak i ako prednost pri dobijanju sredstava za zapošljavanje budu imali poslodavci koji su voljni da zaposle OSI i tako to i navedu u aplikacionom obrascu.
Ponoviće se diskriminacija osoba sa invaliditetom po ovom pozivu, kako stvari stoje.
Fond za zapošljavanje invalida Prijedor, doduše, sredstva dodjeljuje redovno, u sklopu tekućih aktivnosti, ali uz postojeći izostanak ozbiljnije kontrole i ozbiljnijih nameta u ovu svrhu, ili prebacivanja dijela sredstava od javnih poziva ZZZRS, koje se ne dešava, ne može previše da uradi.
Koliko god vam sredstava suštinski trebalo, bilo za zapošljavanje, ili samozapošljavanje, zasigurno - nećete dobiti dovoljno.
I unedogled ćete biti jedni od oko 2.300 osoba sa invaliditetom na evidenciji nezaposlenih, koji staž u RS produžavaju samo po nezaposlenosti.
Ako se uzme u obzir da se radi o specifičnoj regulativi, lex specialis u oblasti zapošljavanja jedne od marginalizovanih grupa u BiH, novi Zakon o radu tu ne uvodi nikakvu novinu i samo načelno upućuje na poseban zakon, ne dajući uporište i ne obavezujući nikog ni na šta.
I tako, još jednom, ne učeći na greškama, nadležni ostavljaju zapošljavanje osoba sa invaliditetom – nezaposlenim, slobodnim da, i po postojećoj regulativi i po stanju na terenu, ne pređe na viši nivo i u državi nezaposlenih bar dodatno ne kaska.