Mladi se uče netoleranciji prema LGBT osobama
Predrasude se veoma često formiraju usljed neznanja i nedovoljne izloženosti pojedinca susretima sa zajednicom prema kojoj ima predrasude. U kontekstu prava LGBT zajednice, ključni mehanizam koji bi dugoročno utjecao na porast tolerancije i smanjenje napada na ovu grupu je kroz obrazovanje građana u BiH. Tim povodom je rađena studija “O čemu šutimo kada šutimo o pravima LGBTI osoba u udžbenicima“ koju su uz finansijsku pomoć Ambasade SAD-a u BiH proveli Sarajevski otvoreni centar (SOC) i Fondacija Cure. Istraživači su analizirali LGBT sadržaje u udžbenicima za gimnazije i srednje medicinske škole Kantona Sarajevo. Istraživanje je pokazalo visok stepen sadržaja koji u mladima formiraju odbojnost ili neznanje prema LGBT zajednici.
Porodica i rodni identitet
Tako se u udžbenicima koji tretiraju porodicu, brakove i planiranje potomstva homoseksualnost uglavnom prešućuje ili posmatra kao otklon heteronormativu, dok se istospolni parovi diskriminiraju jer nikad neće postati prava porodica sa reproduktivnom funkcijom.
Autori među glavne vrijednosti tradicionalnih porodica ubrajaju želju za "potomstvom, biološkom reprodukcijom, porast nataliteta i osjećaj materinstva i očinstva". S druge strane, homoseksualnost se našla u grupi sa društvenim anomalijama poput narkomanije, prostitucije, alkoholizma i brojnih drugih pojava.
U udžbenicima se nigdje ne pojavljuje sintagma "rodni identitet" za razliku od "seksualne orijentacije", ali ni blizu frekventno kao termin "homoseksualnost". Na dva mjesta zabilježene su i nepostojeće varijacije kao što je "mladalački homoseksualitet" i "heteroseksualizam"
Udžbenici psihologije idu korak dalje pa u dijelu o shvaćanju vlastitih identiteta i formiranju pravila ponašanja kroz prihvatanje društvene uloge svakog spola, autori uvode i termin "muškobanjasta djevojčica" koja bi, kako ističe autor knjige, trebao obilježiti "djevojčicu koja dio svog rodnog identiteta pronalazi oblačeći se ili izgledajući kao dječak, a možda i transrodnu osobu".
Zakoni u BiH
BiH je još 1993. potpisala međunarodnu Konvenciju o eliminaciji svih oblika diskriminacije žena čime se između ostalog obavezala “eliminisati bilo koji stereotipni koncept uloga muškaraca i žena na svim nivoima i u svim oblicima obrazovanja, a naročito putem revidiranja knjiga i školskih programa te adaptacije nastavnih metoda“. U periodu nakon 1995. usvojen je niz relevantnih zakona uključujući i Zakon o zabrani diskriminacije koji sve obavezuje na poštivanje prava LGBT osoba.
Zakonski okvir prepoznaje pravo na seksualnu orijentaciju, ali se u udžbenicima iz kojih uče mladi učenici u gimnaziji i srednjim medicinskim školama Kantona Sarajevo potencira sasvim drugi ugao.
"Analizirani uzorak pokazao je da se o seksualnoj orijentaciji govori samo kroz prizmu biološkog, ne govori se o njoj kao o ljudskom pravu, niti se diskriminacija po osnovi orijetnacije objašnjava kao nešto što ima zakonske posljedica u pravnom okviru BiH", ističu autori iz SOC-a i Fondacije Cure u studiji.
Niti jedan udžbenik nije opisao borbu LGBT zajednice i prava za koja se izborila, naprotiv, ova grupa se označava kao nastranost u spolnom životu.
Analizom sadržaja udžbenika samo dijela sredjih škola Kantona Sarajevo jasno je da su teme koje se tiču seksualne orijetancije, rodnih identiteta, LGBT prava i sloboda obrađene nedovoljnim brojem nastavnih jedinica, jednostrano i u znatnoj mjeri diskriminatorno.
Dodatni problem podrazumijeva i prešućivanje ovih tema na mjestima gdje se one gotovo podrazumijevaju. Stoga, zaključuju autori studije, u školama u KS nema mjesta za precizne definicije, relevantna istraživanja i razmjenu mišljenja, a LGBT teme se uvode kao otklon od heteronormativa, baš kao što neki seksistički rječnici definišu ženu kao "odraslu osobu suprotnu muškarcu".
Mlade osobe koje na osnovu ovakvih udžbenika formiraju sliku o LGBT populaciji zasigurno će imati iskrivljen pogled na tu grupu. Time se proporcionalno povećavaju šanse za nove incidente, napade ili zločine iz mržnje u kojima će žrtve biti upravo pripadnici LGBT zajednice.
Tekst je objavljen u saradnji sa Sarajevskim otvorenim centrom, u okviru projekta ''Borba protiv zločina iz mržnje u Bosni i Hercegovini'', koji ova organizacija vodi u saradnji sa OSCE Misijom u BiH, uz finansijsku podršku Stalne Misije Kraljevine Nizozemske pri OSCE Misiji u Beču.