Teatrom protiv nasilja u učionici
Socijalna nejednakost, nasilje bogate djece nad onima koji nisu imućni kao oni, i šutnja većine – sve su to teme o kojima su učenici i učenice Osnovne škole "Ivan Goran Kovačić" iz Gradačca, pokušali razgovarati kroz svoju predstavu.
Kao i njihovi vršnjaci, koji su tokom prošle sedmice izveli predstave u Goraždu i Foči, i ovi osnovnoškolci smatraju da se protiv nasilja teško može boriti, ali i vide moguća rješenja, prije svega, u pomoći nastavnika i jedinstvu ostalih učenika.
Lejla Delić, 12-godišnjakinja koja je učestvovala u predstavi, vjeruje kako su nasilju posebno izložena ona djeca koja ne žele da budu dio različitih "grupa" u školama.
"Kada se razred podijeli, tu su sve neke grupice, i oni koji nisu u njima, njih zlostavljaju. Ima djece, jednostavno ne žele biti u tim grupicama i odmah na njega krenu, i vrijeđaju ga jer, kao misle da je bez grupe nezaštićen. Nema nekoga ko će ga podržati, i oni se ne boje jer imaju podršku", kaže Lejla.
Stanislava Mujkić, profesorica razredne nastave i Engleskog jezika, pomagala je svojim učenicima u pripremi scenarija za predstavu. Mujkić ističe da su u učionici najviše ugroženi učenici slabijeg imovinskog stanja, kao i djeca koja pripadaju nekim marginalizovanim grupama, ili se po nečemu razlikuju od drugih učenika.
Jedan od uzroka nasilnog ponašanja među učenicima je svakako i taj što trenutni obrazovni sistem ne ostavlja dovoljno prostora za razgovor o problemima koje djeca imaju, smatra Mujkić.
"Postoje stvari koje treba obavezno promijeniti. Iako kroz sve predmete prožimamo i taj neki vaspitni dio, trebalo bi skrenuti pažnju na razvoj empatije i nenasilne komunikacije. Nije dovoljno raditi samo na času odjeljenske zajednice ili na sekciji sa jednom određenom grupom – ipak treba raditi mnogo više sa djecom."
Profesorica Mujkić naglašava da joj je forum teatar već pomogao da riješi određene probleme u razredu, i da je kroz ovakav način rada sa djecom uspjela pomiriti neke učenike.
Mirnes I., 14-godišnji učenik, također je učestvovao u predstavi i smatra kako bi nastavnici trebali znati ukoliko se nasilje dešava u učionici. Onima koji trpe nasilje poručuje da ne šute, jer, kako kaže, nasilje se na taj način samo može pogoršati. Mirnes vjeruje da nastavnici mogu pomoći u rješavanju konflikta, ali kaže kako nisu baš svi spremni da pomognu djeci koja im se obrate sa nekim problemom.
"Dešava se da nekom nastavniku kažete da vam se dešava to nasilje i on kaže u redu, riješit ćemo to i ne riješi. Trebalo bi misliti kojem nastavniku prijaviti."
Forum teatar nastavlja svoju priču u narednom periodu i u Kiseljaku i Mostaru, a centralne predstave učenici različitih škola izvest će početkom maja u Sarajevu i Banjaluci.
Riječ je o posebnom umjetničkom konceptu u kojem publika kroz interakciju sa glumcima može utjecati na sadržaj predstave i kreirati vlastiti kraj djela. Koncept je nastao 1971. godine kako bi se putem teatra razgovaralo o socijalno-političkim pitanjima u lokalnoj zajednici, a i danas se koristi kao snažno sredstvo u uspostavljanju društvenog dijaloga.
Kampanju "Forum teatar: Živimo različitosti" od decembra prošle godine realizuje ''Jednakost za sve: Koalicija civilnog društva u borbi protiv diskriminacije''.