KS: Predloženi zakoni o obrazovanju produbljuju diskriminaciju djece s teškoćama u razvoju

Građani i aktivisti nevladinih organzacija za zaštitu djece s poteškoćama u razvoju zabrinuti su zbog promjena koje predviđaju novi zakoni o osnovnom i srednjem obrazovanju u Kantonu Sarajevo.
Piše: 
Redakcija
Foto: 
Redakcija
Podijeli ovaj članak: 
Trenutni prijedlozi Zakona o osnovnom odgoju i obrazovanju i Zakona o srednjem obrazovanju na području Kantona Sarajevo jačaju centre i specijalne ustanove namijenjene za edukaciju djece s poteškoćama u razvoju, umjesto da se fokusiraju na davanju značaja redovnim školama i potpunoj inkluziji, rečeno je danas tokom sastanka na kojem se raspravljalo o predloženim zakonskim izmjenama.
 
Premijer Elmedin Konaković je istaknuo kako su prijedlozi za rješenje pitanja inkluzije pristigli sa različitih strana, između ostalog, od roditelja, stučnjaka i međunarodnih organizacija, te da su neki od njih predlagali školovanje u specijalnim insitucijama i van redovnog sistema obrazovanja. Opozicija je izrazila svoje neslaganje s idejom postojanja ustanova koje bi razdavajale djecu.
 
"Vrlo je jasno da ne poznajete osnovnu terminologiju kada je u pitanju inkluzija. Prvo, ispravka, apsolutno krivog navoda da Američka ambasada ili američki sistem insistira na tome. Obrazovala sam se u tom sistemu koji je itekako inkluzivan i ni u ludilu ne zagovara specijalne institucije", poručila je Sabina Ćudić, zastupnica Naše stranke u Kantonalnoj skupštini, koja je dodala da se zakon mora uskladiti s postojećim međunarodnim konvencijama kojima se štite prava djece s poteškoćama u razvoju.
 
Građani su naglasili da predloženi zakoni nedovoljno jasno definišu pojmove kao što su "poteškoća u razvoju" i "poteškoća u ponašanju", kao i da nije navedeno ko će odlučivati o tome kojem djetetu je potreban asistent u nastavi, individualan plan i program ili individualizirani pristup.
 
"Mi smo pokušali za inkluziju da uključimo stručnjake iz prakse. Mi imamo sada interes škola koje rade sa djecom sa teškoćama, imamo interese roditelja, tj. nevladinih organizacija. Mi smo fokus dali ekspertima u regionu i oni su nam iznijeli jedno rješenje koje je otprilike rješenje i u zapadnoevropskim zemljama", izjavio je ministar za obrazovanje, nauku i mlade KS-a, Elvir Kazazović. 
 
Ipak, aktivisti vjeruju da bi predložena rješenja mogla biti veliki korak nazad i urušavanje napretka do kojeg se došlo tokom posljednjih deset godina borbe za jednaka prava djece s poteškoćama u razvoju.
 
"Naši amandmani nisu imali za cilj da zatvore specijalne škole, naši amandmani imaju samo jedan cilj a to je da osnaže redovnu školu", izjavila je Sevdija Kujović, predsjednica Udruženja Život sa Down sindromom FBiH, i naglasila da trenutno školovanje u specijalnim školama košta 2.8 puta više od školovanja u redovnoj školi.
 
U svojim komentarima na predložene izmjene, iz Koalicije Jedakost za sve, istakli su da inkluzivno obrazovanje treba biti pravilo, a ne izuzetak u obrazovnom procesu.
 
"Bez obzira na posebne potrebe u nastavnom procesu, kao i sva druga djeca, djeca s invaliditetom imaju puno pravo na školovanje u redovnoj nastavi i školi, a slijedom toga škola, odnosno nadležno ministarstvo obrazovanja imaju obavezu, da se staraju o najboljem interesu djece tokom obrazovnog procesa."
 
Nastavak tematskog sastanka koji će biti posvećen temi inkluzije najavljen je početkom sljedeće sedmice.
Ostavite komentar