Monitoring medija za Opšte izbore 2014. godine

Udruženje BH novinari sproveli su monitoring medija u Bosni i Hercegovini. Fokus je bio na prisustvu govora mržnje u medijskim sadržajima, zastupljenost i načine prezentovanja političarki u medijima pred i nakon Opštih izbora.
Piše: 
Muris Dobrnjic, foto:www.oslobodjenje.ba
Podijeli ovaj članak: 
Vezane teme: 
Izvještaji odnosno rezultati monitoringa medija koji je radilo dvadeset monitora predstavljeni su danas u prostorijama Fondacije „Mediacentar“ Sarajevo. Glavni zaključci monitoringa ukazuju da su žene i dalje ne zastupljene u političkom životu Bosne i Hercegovine, a što mediji djelom odslikavaju a djelom i proizvode nepoštivanjem određenih novinarskih kodeksa i zakonskih regulativa a što se tiče neprikladnog govora zabilježeni su i primjeri podizanja međunacionalnih tenzija, nagađanja i špekulacija, što nije eksplicite govor mržnje, ali ugrožava fer i balansirano izvještavanje i nije u skaldu sa postulatima profesije.
 
„Dobra vijest je da direktnog govora mržnje nije bilo na tradicionalnim medijima pa i web portalima. Međutim govor mržnje mijenja lice i sad je postao zapaljiv govor usmjeren više na pojedinca nego na grupu i preselio se na društvene mreže. Vijeće Evrope će nastaviti da podržava ne samo medije, nego sve aktere, pogotovo djecu, kako bi se spriječila mržnja i dala mogućnost toleranciji i raznolikosti“,  istakla je se šefica Ureda Vijeća Evrope u BiH, Mary Ann Hennessy .
 
Monitoring je obuhvatio približno 35.000 medijskih priloga/sadržaja online, prinatnih i TV medija u periodu od od 12.09. do 25.10.2014. godine. Stučnu pomoć za dvadeset monitora koji su pratili Opće izbore pružile su prof.dr Lejla Turčilo i doc.dr Zlatiborka Popov Momčinović. Cilj istraživanja je ukazati na trendove u medijima u BiH kada je riječ o fer, izbalansiranom i objektivnom izvještavanju, te dati neke konkretne preporuke za buduće medijsko pokrivanje izbornog perioda, istraživanje je takođe  imalo naučni i društveno-angažovani karakter, budući da nije bilo usmjereno samo na pružanje sistematičnih, preciznih i pouzdanih podataka vezanih za problem i predmet istraživanja već i na unapređenje medijske scene u Bosni i Hercegovini koja je, kao i bh. politička scena i društveni okvir u cjelini, i dalje propatrijarhalna.
 
„Rezultati monitoringa ukazuju na ne zastupljenost političarki u medijima. Od ukupnog broja pregledanih sadržaja vezanih za izbore 15% se referiralo na političarke, ova ne zastupljenost žena bila mnogo veća da nije bilo Željke Cvijanović, kandidatkinje SNSD-a za člana Predsjedništva BiH, koja je bila zastupljena u 50 odsto sadržaja u kojima se pominju političarke“, kazala je Zlatiborka Popov Momčinović, profesorica Filozofskog fakulteta u Istočnom Sarajevu i stručna saradnica na monitoringu.
 
Po definiciji iz preporuka Vijeća ministara EU u medijima nije bilo direktnog govora mržnje ali on je zamijenjen uvredama i huškanjem. U četiri sedmice predizbornog perioda od ukupnog broja pregledanih sadržaja 2,45 odsto je sadržavalo nepriličan govor, a od broja sadržaja koji su se odnosili na izbore 10,30 odsto sadržaja je imalo nepriličnog govora. Nositelji nepriličnog govora su uglavnom političari i ključna preporuka upućuje se njima, moraju biti više spremni na analizu i kritiku u medijima“, kazala je Turčilo. Dodala je da je zabrinjavajući i pad medijskih sadržaja o izborima, skoro 100 odsto manje u odnosu na izbore 2012. godine.
 
 
Vijesti.ba  22.09. 
„Dodik: Ako Šiptari imaju pravo da imaju dvije države, zašto to ne mogu i Srbi“ – (sporan termin „Šiptari“ iskorišten isključivo zarad senzacionalizma, jer je riječ tek o jednoj opaski na predizbornom skupu na kojem su govorili i drugi predstavnici SNSD.
 
Oslobođenje 9.10.
Izjava Sejfudina Tokića: „Onemogućit ću drastičnu diskriminaciju, srbizaciju i pravoslavizaciju...“ 
 
Dnevnik TV1 6.10
Skandiranje mase na predizbornom skupu Saveza za promjene u Trebinju: „Željka, kurvo!“ (na račun kandidatkinje SNSD Željke Cvijanović; u istom prilogu i izjava nositelja liste ua Narodnu skupštinu RS S. Vučurevića na predizbornom skupu: „Šta ima zajedničko Željka Cvijanović i Gacko, ja kažem „ne znam“, kaže „kobilju glavu““)
 
Frontal.rs 2.10.
Naslov: „Od ustaše do čovjeka: Budimir u folk spotu ne da ni Bosnu, ni Hercegovinu“; u tekstu se Živka Budimira naziva „bošnjačkim kandidatom za hrvatskog člana Predsjedništva“
 
Face TV 26.09
Face TV u rubrici „Centralno grijanje“ u „Centralnom dnevniku“ od 26.09. nakon izjave Sefera Halilovića, lidera BPS, da „Milorad Dodik nije muško“, ima dijalog prezentera i prezenterice, u kojem prezenterica pita: „Znate li kako se provjerava muško?“, na šta prezenter odgovara: „Očigledno, Sefer zna“. Iako ovo nije klasični govor mržnje, niti huškanje, ova vrsta pokušaja cinizma i/ili duhovitosti, a koja nije u skladu sa profesionalnim standardima niti se može opravdati javnim interesom, čini se krajnje neumjesnom i bespotrebnom. 
 
„Glas Srpske“ u izdanju od 6.10 na str. 5. 
U tekstu koji je najavljen i na naslovnoj strani navodi se kako su „Vehabije iz FBiH okružile Doboj“, citirajući neimenovanog sugovornika koji tvrdi da se vehabije naseljavaju u okolici Doboja, naoružavaju i pripremaju za izazivanje oružanih izgreda. U tekstu se koristi huškački jezik. Iako tekst sam po sebi nema direktne veze s izbornom kampanjom, sama činjenica da se šest dana uoči izbora plasiraju ovakve, neprovjerene informacije iz neimenovanih izvora ukazuje na tendencioznost medija i dizanje međuetničkih tenzija uoči izbora. 
 
Ostavite komentar